Logika, Helyes ÉrvelésTan, Mítoszirtás és Hit-Eltérítés sok Humorral

Világnézet

Világnézet

Nyílt levél; A vallás magánügy.

2007. június 27. - IGe

Magyar Ateistákat Tömörítő Társaság nyilt levele Zlinszky Jánoshoz, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem professor emeritusához, volt alkotmánybíróhoz

zlinszky_janosh.jpeg


N Y Í L T L E V É L

Zlinszky Jánoshoz, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem professor emeritusához, volt alkotmánybíróhoz


Ön az Új Ember című katolikus hetilap húsvét hétfői számában „A vallás magánügy ?!” címmel írott dolgozatában kioktatta a Veres András püspök nyilatkozataival vitatkozó Kuncze Gábort, az SZDSZ elnökét arról, hogy „téves álláspontot hangoztatni nem csak bűn, hanem nagy hiba is”.

Kuncze Gábor ugyanis nemrégiben a rádióban kifejtette, hogy Veres András püspök felszólalásai alkotmányellenesek, mivel „ a vallás a magyar alkotmány szerint magánügy…..nincs helye a társadalom egészét érintő kérdések megtárgyalásának vallásos szempontok figyelembevételével„. A vita lényegében arról szólt, hogy a hatályos Alkotmányunk szerint az egyházak politizálhatnak-e ill. a vallás magánügy-e vagy sem.

Írásában Ön felteszi a kérdést „hogy is állunk ezzel a magánüggyel ?” A választ Ön csupán annyiban adja meg, hogy „ a vallás szabad”. Ésszerű és nyilvánvaló alkotmányjogi magyarázatot a következő mondatokban sem kapunk, így ez a válasza zavaros és érthetetlen, ezért nem lehet ill. nehéz értékelni Kuncze Gábornak adott válaszát - a saját magának feltett kérdésre.Cikkében Ön akarva-akaratlanúl félrevezeti az olvasóit, amikor az Alkotmányunk 60. §-át egyoldalúan úgy mutatja be, mintha az csak a vallás szabadságáról és a vallásos meggyőződésről rendelkezne ( bár a végén megjegyzi, hogy „ Az egyház az államtól elválasztva működik.”). Ez nyilvánvalóan egyoldalú és csalárd megfogalmazásnak tűnik.

A továbbiakban mégis megpróbál válaszolni és ennek során Ön azt állítja, hogy egyrészt „a vallás közszabadság, egyén és közösség részére egyaránt ”, másrészt „az állam köteles a vallásos meggyőződés érvényesülését és kinyilvánítását reálisan lehetővé tenni”, egyébként pedig „az egyházi közösségnek joga van nyomást gyakorolni az állam szerveire. Ez közszabadsága vallásos egyénnek közösségnek egyaránt és elvitatása, kétségbevonása alkotmányellenes, ezért nem magánügy, hanem törvénysértés.”

A számomra nem kellően világos próbálkozásai ill. megfogalmazásai mögött azt látni, hogy az Ön álláspontja alkotmányjogilag téves és zavaros, történelmileg pedig reakciós, szemben áll a társadalmi haladással és az 1945-48 évek államjogi változásaival, melyek alkotmányos berendezkedésünk alapjait képezik mind a mai napig. Alkotmányjogilag téves nézeteinek cáfolata érdekében álláspontomat e kérdésekben az alábbiakban foglalom össze:

1.
Elöljáróban rámutatnék arra, hogy 1945-ben a feudalizmus, a nagybirtokrendszer végleges összeomlásával megszűnt a katolikus egyház gazdasági hatalma, mely a magyar nép ezeréves kiszipolyozásán alapult. 1946-ban a köztársaság kikiáltásakor pedig megszűnt az egyház politikai hatalma, megszűntek feudális előjogai . Ezzel egyidejűleg a Szent Korona tan is érvényét vesztette. Természetesen megszűnt az egyház közjogi, ill. közhatalmi státusa is, melyből eredően korábban az uralkodó osztállyal együttműködve folytathatta politikai tevékenységét és érvényesíthette akaratát a „társadalom egészét érintő kérdések tárgyalásánál”, az u.n. nemzetpolitikai kérdésekben. Tudjuk, hogy ez hova vezetett. Az I. világháborús vereséghez, Trianonhoz és a II. világháborús vereséghez. Így áldozott le az egyház politikai hatalma és beleszólási joga a közügyekbe és lett a vallás magánügy. (Az 1948- 1989 közötti időszakkal szándékosan nem foglalkozom.)

A Német kormány idején hatályba lépett és a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló 1990.évi IV. törvény, valamint a Katolikus Egyház magyarországi közszolgálati és hitéleti tevékenységének finanszírozásáról, valamint néhány vagyoni természetű kérdésről 1997. június 20-án, Vatikán városban aláírt megállapodás kihirdetéséről szóló - és a Horn kormánynak betudható - 1999.évi LXX. törvény következtében a katolikus egyház – és más egyházak is – visszakapták gazdasági hatalmuk jórészét és ezáltal jelentős politikai beleszólási jogot nyertek a költségvetési támogatások, az oktatás és más kérdések tekintetében. Az egyházak ezen szerepe azonban nem ill. nehezen egyeztethető össze azzal az alkotmányos alapelvünkkel, hogy az „egyház az államtól elválasztva működik.”

A katolikus egyház ugyanakkor egy külföldi hatalom - a Vatikán Állam - magyarországi fiókszervezeteként működik, mely önmagában is sérti a Magyar Köztársaság szuverenitását. Az a tény, hogy a Magyar Köztársaságban a nemzeti katolikus egyház főpapjait – minden korlátozástól mentesen – egy külföldi hatalom, államfő - a pápa - nevezi ki és menti fel a saját érdekeinek megfelelően, a Magyar Köztársaság államiságának semmibevétele.

Az utóbbi 16 évben kialakult fejlemények nyomán a katolikus egyház politikai, közjogi befolyásának kiszélesítésére törekszik és ennek keretében az állam világnézeti semlegességének felszámolását és a vallás közügyként történő elismerését tűzte ki célul. Röviden, az 1945 előtti állapotokat kívánja visszaállítani Az Ön által írt újságcikk is ezeket az alkotmányellenes célokat szolgálják.

2 .
A vallás magánügy -

Ismeretes, hogy tételes jogunk - különösen az Alkotmányunk, a hivatkozott 1990. évi IV. törvény - egyszerűen nem ismer olyan fogalmat, hogy közszabadság, következésképpen a rá való hivatkozás irrelevans.

Alkotmányunk 60.§-a pedig – az Ön egyoldalú magyarázatától eltérően – arról szól, hogy „ a lelkiismeret és a vallás szabadsága keretében mindenki szabadon követheti meggyőződését, ateista, vagy hívő lehet..” „ Vallás vagy más lelkiismereti meggyőződés” szóhasználat nyomán pedig a két alapvető világnézet alkotmányos jogegyenlőséget élvez a világnézetileg semleges államtól. Ez utóbbi pedig azt jelenti, hogy a jövőben a „más lelkiismereti meggyőződésű”, azaz az ateista személyeknek és jogi személyeknek éppen olyan mértékű költségvetési támogatásban, média megjelenésben és rájuk vonatkozó törvényi szabályozásban kell részesülniük, mint a hívőknek és az egyházaknak. Szervezeteiket pedig – éppen világnézeti jelentőségük következtében - az egyesületi törvény hatálya alól ki kell vonni és az 1990. évi IV. törvény rendelkezései szerint az egyházakkal azonos módon kell kezelni.

A világnézetileg semleges állam pedig sem a vallást, sem pedig az ateizmust nem tekinti közügynek ! Nem vitás ezért, hogy az állam és hatalma azonos mértékben köteles mindkét világnézet ill. meggyőződés érvényesülését reálisan lehetővé tenni és mindkét világnézet egyenlő elbírálását biztosítani.

Alkotmányunk 60.§-a értelmében a vallásos vagy az ateista meggyőződés minden állampolgár magánügye és azok kinyilvánítása miatt senkit hátrány nem érhet ill. semmiféle előny nem illeti meg.

Az 1990. évi IV. törvény általános indokolása értelmében „A lelkiismeret szabadságának és a vallás szabadságának jogai alapvetően a személyiséghez kötődő, individuális jellegű jogok” - vagyis e kérdések nem a közügyek, hanem kifejezetten a magánügyek körébe tartoznak.

Mindezekből következően a vallás nem lehet közügy, vagyis közéleti kérdés, mivel sértené a személyiséghez fűzödő alkotmányos jogokat.

3.
Az egyházak politikai tevékenységet nem folytathatnak –

Alkotmányunk, a statisztikáról szóló 1993. évi XLVI. törvény és a KSH rendelkezései értelmében a jogi személyek – gazdasági társaságok, pártok, egyházak, egyesületek stb. – tevékenységeit az egységes ágazati rendszer keretei közé kell besorolni. Ez a rendszer átfogja a gazdasági-társadalmi élet valamennyi tevékenységét.

Tudnivaló, hogy a rendszerben „91.3 Egyéb, közösségi társadalmi tevékenység” címszó alatt szerepel az egyházi tevékenység, a politikai tevékenység és a civil szervezetek tevékenységének részletes leírása.

A „91.31 Egyházi tevékenység” alcím– idézem szó szerint – a következőket tartalmazza: „vallási szervezetek vagy egyházi személyek templomokban, mecsetekben, zsinagógákban vagy más helyeken

közvetlenül a híveknek nyújtott vallási szolgáltatásai /istentisztelet, mise, bérmálási szertartás, stb./, valamint az egyházak saját tagjai vallásgyakorlásának biztosítása, monostorokban, kolostorokban és hasonló szervezetekben, valamint misszionáriusi szolgáltatás. Máshova nem sorolt egyházi szolgáltatás.”

A „91.32 Politikai tevékenység” alcím meghatározása a következő: „a politikai szervezetek és az ahhoz kapcsolódó más szervezetek, pl. a politikai pártok ifjúsági szervezeteinek politikai tevékenysége, tagjainak és szimpatizánsainak politikai hivatalokba való elhelyezése.”

Nyilvánvaló, hogy a politikai pártok vallási szolgáltatásokat nem végezhetnek, az egyházak pedig politikai tevékenységet nem végezhetnek a jelenlegi alkotmányos keretek között. Ebből is eredően az egyházi közösségek, azaz az egyházi jogi személyek ill. egyházi intézmények nem gyakorolhatnak nyomást az állam szerveire, mert ez már politikai tevékenységnek minősül. Így például az egyházi iskolák nem szervezhetnek tüntetéseket az Oktatási Minisztérium elé, mert az iskola alapító okiratában a tevékenységi kör csupán az oktatást tartalmazza, a politikai tevékenységet nem.

Már pedig politikai tevékenységet, legyen az bármilyen megfogalmazással is kifejezve – így pl. nemzeti sorskérdések, vagy a társadalom egészét érintő kérdések megtárgyalása, vagy a nemzeti tudat ápolása – az egyházak vagy az egyház által felügyelt szervezetek és intézmények nem folytathatnak, mivel tevékenységük csak a hivatkozott egységes ágazati osztályozási rendszer keretei között valósulhat meg.. Az egyházak politikai nézeteit a KDNP, mint a keresztény (vallásos) világnézet pártja képviseli, ezért de facto sem szükséges, hogy Ők maguk politikai tevékenységet folytassanak.

Köztársaságunk Alkotmánya teljes körűen biztosítja az egyházak és az egyházi intézmények törvényes működését az 1990. évi IV. törvény és az egységes ágazati rendszer 91.31 sz besorolásának keretei között.

Tisztelettel:

Dr. Szabó Károly
Ügyvéd
(Magyar Ateistákat Tömörítő Társaság)
Budapest, 2006. április hó 25. napján

Új Ember, Katolikus hetilap - A vallás magánügy ?!

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagnezet.blog.hu/api/trackback/id/tr9106821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bummer 2007.06.27. 10:58:13

Ez az írás is azt az ateistáknál szokásos primitív felfogást tükrözi, hogy az egyház az egy gazdasági társaság. NEM! Az egyház a híveinek közössége.
A TEÁOR-os érvelés pedig olyan szintű ostobaság, hogy vitatkozni sem érdemes vele. Aki szerint a tüntetés a TEÁOR hatálya alá tartozó politikai tevékenység és nem MINDEN ÁLLAMPOLGÁRT MINDEN KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT megillető alkotmányos alapjog, az annyira primitív, hogy szóba sem érdemes vele állni.
Szóval ügyvéd úr katasztrofális.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.06.27. 11:06:40

Itt a Római Katolikuis Egyházról van szó elsődlegesen, amely csak egy a hazánkban lévő 300-400 egyházból. Az RKAT meg egyébként szerintem is egy maffia szervezet. Ez a könyv szépen feltárja oknyomozó sitílusban:

Könyvajánlat: Paul L. Williams: A leleplezett Vatikán
www.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=1291





tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2007.06.27. 11:55:06

Egyetértek, de azt azért tényleg emeljük ki még egyszer, hogy közel sem minden egyház ilyen zrt-jellegű:)

Rigor 2007.06.27. 12:34:52

Nem gazdasági társulás, de nem is közszolgálat!!!!

Persze lehet hogy az rkat.-ok ezt állítják magukról hogy "hát ez mindenkinek szól" - mint ahogy el is akarnak érni mindenkihez, de ugyanez igaz a szcientológusokra is, vagy mondjuk egy lelkes fitness egyesület vezetőjéhez, netán norbira is, mégsem közszolgálat.

Akkor meg mi a búbánatra kapnak akkora állami támogatást a közösből hogy abból a pénzből csilivili egészségügyünk lenne, vagy már rég nem lenne államadósság?

És itt nem 1%-okról meg a műemlékvédelmi pénzekről van szó, hanem az ezen kívül értendő igen vaskos támogatásról.

Bummer 2007.06.27. 12:54:25

Megint megy a hazudozás. A római katolikus egyház kb. 2 és fél milliárd Ft járadékot kap az ingatlanai használata után évente. Ebből annyit lehetne csinálni, hogy a vizitdíj mondjuk nem 300, hanem 275 Ft lenne. A csilivili egészségügy elég messze van ettől.
Megjegyzem, hogy az egyházak nem egy kórházat tartanak fönt nagyon kiváló színvonalon (Bethesda, Irgalmasrendi pl.), jobb költséghatékonysággal, mint a legtöbb állami kórház.
Azt kéne Rigornak, IGének és még sok másnak is felfognia, hogy a római katolikus egyház az a híveinek (Magyarországon kb. 1 millió aktív rk. hívő van) a közössége, nem valami titokzatos szervezet.
Egyébként az is érdekelne, hogy egy olyan szervezet, amely 1 millió ember vallási igényét elégíti ki, miért nem közszolgálat.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.06.27. 15:48:15

Brummer, valóban hazudozol.

Mekkora korrupció és káosz lehet ott, ahol 3 szoros az eltérés a két kormánypárt kimutatásában.

"Az SZDSZ kimutatása szerint az egyházak 2004-ben mintegy 36,5 milliárd forint költségvetési támogatásban részesültek. A mi kimutatásunk szerint, – ami nem teljes –, ez az összeg 92,2528 milliárd forint volt"

www.mszp.hu/index.php?gcPage=public/hirek/mutatHir&fcHirTipus=h&fnId=68235&fnHid=68235



Bummer 2007.06.27. 15:52:07

Röhej. A felsorolt tételek benne vann a költségvetési törvényben és a zárszámadási törvényben, fillérre pontosan.
Csak egészen érdekes módon a forráshivatkozás nincs feltüntetve. Nevetséges.

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2007.07.24. 21:31:47

Te vagy a röhej bummer, nem fogod fel?
Minden alap nélkül vagdalkozol a saját véleményeddel, és azt várod, hogy itt akárki is elismerje, ám te nem ismered el senkiét. Szóval nem csak röhejes vagy, de faszfej is, bár ez igazából a magánügyed.
A megszólalásod alapján azonban sajna fanatikus is vagy (vallási, az egyik legroszabb és legértelmetlenebb fajta), na és ez már nem magánügy, mert ezzel kurva nagy veszélyt jelentesz! Szerencsére nem nagyobbat, mint egy betegséget terjesztő patkány, de a veszély az veszély.

Ha az egyház nem gazdasági társaság, akkor miért foglalkozik a pénzzel? hm? hM? HM? Ha a lelki életet istápolják, akkor minek nekik költségvetési pénz, akár csak ingatlan utáni jutalékból is? Egyáltalán, mi a faszt akarnak a pénzzel? Ne akarjanak semmit, nincs rá szükségük.

Nem érdekel a vallás, valójában egészen kicsit sem számít az életben, bárki bármit mond. Nem érdekelnek a fanatikusok sem, így online főleg nem, de élőben is van pár kínzó kérdésem, ami után a magadfajtának csak szemforgatós zsolozsmázásra szokott telleni. Csak gondoltam szólok, hogy hülye vagy. Ennyi.

Vinitor · http://omagyar.blog.hu 2007.07.24. 21:33:29

az lehet, hogy nem jelenik meg a kommentem?

Bummer 2007.07.25. 11:03:26

TI! Az a helyzet, hogy egy sakk-klub is foglalkozik pénzzel, sőt, állami pénzt is kaphat, mégsem gazdasági társaság. Viszlát.

rakovszk 2007.07.25. 13:24:04

Ott a pont, mellesleg tudom, hogy nem szeressük a papokat, mert mind pedofil meg különbenis, de azért talán ők se haljanak éhen.
A kínzó kérdésekre én speciel kiváncsi vagyok, ott van kicsit odébb egy másik topic, ahol épp dögivel vannak az ilyenek.
Mellesleg így összehasonlítva, elgondolkodnék, hogy melyikőtök a fanatikus. ;)

Dr. Szabó Károly 2007.10.18. 18:30:12

A Bummer az inkvizitorok méltó utóda lehetne, ha nem lenne ilyen ostobasága: észérvei egy szál se.
Hát akkor??

antikeresztény 2008.02.26. 16:06:53

Ar egyház egy jól álcázott politikai párt volt a középkortól egészen 1945-ig amikor is elvesztette a politikai és gazdasági hatalmát. Erre a lépésre már előbb is szükség lett volna, ha római birodalom nem veszi fel a kereszténységet és nem terjed el a világon ez a szar, ma sokkal jobban élhetnénk!
A mocskos keresztények tönkretették a világot!

Trajanus 2008.02.26. 16:21:38

1945-ben már elvették az egyház hatalmát, de ennél tovább kéne menni. Az egészet fel kéne oszlatni. Pénzre valóban nincs szükségük. Érdemes megnézni, hogy él egy pap. Kap ingyen egy házat, házvezetője van, nem dolgozik, nem csinál semmit ami a társadalomnak hasznos lenne.
És ne mondjátok már, hogy a lelki élet istápolása a feladatuk, mert a keresztény erkölcsök épphogy tönkreteszik a lelki életet!
És ráadásul elég sok pap pedofil, de ha valamelyik mégis úgy él ahogy a szabályai előírják, az se sokkal jobb, mert az önmegtartóztatás éppen annyira megvetendő mint a gyerekek molesztálása.

Trajanus 2008.02.27. 15:32:24

A papokkal általában nem az a baj, hogy elvilágiasodnak, mert ez lenne a normális életmód mindenki számára. Az igazi probléma az egyház és a szerzetesrendek szabályaiban és az életről vallott nézeteiban van.
A szegénységi, tisztasági és alázatossági fogadalom pedig egyenesen természet és emberellenes.

A szegénység azért, mert aki önként lemond a vagyonáról, az a társadalomba beilleszkedni és tisztességes életet élni nem tud.

A tisztasági fogadalom azért ostobaság, mert attól hogy az egyik legfontosabb szükségletüket megtagadják, sem jobbak, sem "tisztábbak" nem lesznek. Mint ahogy már említettem, az önmegtartóztatás (minden formában) is annyira megvetendő és erkölcstelen mint a gyerekek molesztálása, vagy más egyéb ilyen zaklatás.
(A másik dolog ami ezzel kapcsolatban az agyamra megy, az, hogy a szűzességet ártatlanságnak modják még ma is sok helyen. Miért, aki nem szűz az mit ártott és kinek?!)

A alázatosság pedig azért emberellenes, mert senki nem tartozik alázattal egyik embertársának sem.

Józsa Miki 2015.06.12. 19:53:17

Poén, hogy eltelt kétezer év és még mindig nincs semmi abból amit a papok ígértek a világnak, szóval még hány ezer év teljen el? Hány ezer év múlva múlva derülhet ki, hogy félrebeszéltek és semmi nem igaz abból, amit prédikálnak?
süti beállítások módosítása