Logika, Helyes ÉrvelésTan, Mítoszirtás és Hit-Eltérítés sok Humorral

Világnézet

Világnézet

Einstein csak 12 éves koráig volt "vallásos"

2007. március 13. - IGe

Albert Einstein sajátos világnézettel rendelkezett, amely nem volt a hagyományos értelemben vett istenhívő, sem ateista. Tehát egy tanult és tudós meteorológus már nem hiheti azt, hogy a villámokat Zeusz dobálja az égből, meg hogy az égdörgésben, mennydörgésben bármelyik Isten haragja nyilvánul meg.



Részlet A. Einstein 1946-ban írott önéletrajzából:

(érthetőség miatt megjegyzem: a szülei katolikus általános iskolába járatták) 

"A hajszából az első kivezető utat a vallás mutatta, melyet a hagyományos nevelő-oktató gépezet minden gyermekbe beleplántált. Így lettem én is - noha vallástalan (zsidó) szülők gyermeke voltam - mélyen vallásos, ez azonban 12 éves koromban hirtelen véget ért. A népszerű tudományos művek olvasása során hamarosan meggyőződtem arról, hogy a bibliai történetek jó része nem lehet igaz. Ennek következményeként szinte fanatikus szabadgondolkodóvá váltam, amihez az az érzés társult, hogy az állam szántszándékkal hazudik az ifjúságnak. Ennek az élménynek az lett a következménye, hogy bizalmatlan lettem minden tekintéllyel szemben, szkeptikussá lettem a mindenkori társadalmi környezetben élő meggyőződésekkel szemben
...
ott állt előttem a tőlünk függetlenül létező külső világ, amely nagy és örök rejtély ugyan számunkra, de legalább részben hozzáférhető szemléletünk és gondolkodásunk számára. Szemlélése szabadulásként hatott rám ... félig tudatosan, félig tudattalanul az a legfőbb cél lebegett előttem, hogy ezt a személyünkön kívüli világot a lehetőségek keretén belül megértsem ... az e paradicsomba vezető út nem volt olyan kényelmes és csábító, mint a vallási paradicsomba vivő, de megbízhatónak bizonyult, s sohasem bántam meg, hogy ezt az utat választottam."

 hitetlen_einstein.jpg

"Én egy mélyen vallásos hitetlen vagyok; ez egy új vallásféle."

"Termés
zetesen hazugság az, amit vallásos meggyőződésemről egyesek írnak, s ezt a hazugságot újra meg újra megismétlik. Nem hiszek a személyes Istenben , s ezt a felfogásomat sohasem titkoltam el, hanem mindig világosan kifejezésre juttattam. Ha van valami bennem, ami vallásosnak nevezhető, az az a határtalan csodálat, amelyet világunk szerkezete ébreszt bennem, világunké, amennyire azt tudományunk feltárni képes.
[...]
Nem hiszek az egyén halhatatlanságában, az etikát pedig kizárólagosan emberi ügynek tekintem, mely mögött nem áll semmiféle természetfeletti hatalom vagy tekintély., Az utóbbi idézetek forrása: Helen Dukas és Banesh Hoffmann (szerk.): Albert Einstein: The Human Side (Princeton University Press)

„Az a szó, hogy «isten», számomra semmi más, mint az emberi gyengeség kifejezése és terméke; a Biblia tiszteletreméltó, ám primitív és meglehetősen gyermeteg legendák gyűjteménye. Ezen számomra a legkifinomultabb értelmezés sem fog változtatni.”... „Számomra a zsidó vallás – mint minden más vallás – a lehető leggyermekdedebb babonák megtestesülése. És a zsidó nép, amelyhez boldogan tartozom, és amelynek mentalitásához erősen kötődöm, semmiben nem különbözik a többi néptől. Tapasztalataim szerint nem jobbak, mint más embercsoport, bár a legrosszabbtól megvédi őket a hatalom hiánya. Ettől eltekintve semmilyen szempontból nem «kiválasztott nép»”. (saját kézzel írt levél 1954-ben Erich Gutkind filozófusnak)

Ez az igazság és a tény. Tehát kérem senki sem feledkezzen meg róla, hogy Albert Einstein valóban vallásos és istenhívő volt gyerekkorában, de felnőttként már nem. A tudás nem hagy helyet a hitnek. Lehet valaki tudós egy bizonyos dologban és totálisan buta sok másban. A tudás egyazon dologban zárja ki a hitet, és nem egymástól teljesen független dolgokban.

Az ateizmust is megtagadta, nem csak a bibliai meséket. Élete közepétől és a végéig legtöbbször panteistának vallotta magát, ami az egyik legnormálisabb vallás amelyet az emberek kitaláltak. Néha a Semmiben Sem Hívő vallásával is példálózott, amely lehetne akár a "Tudomány" vallása is. 

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagnezet.blog.hu/api/trackback/id/tr7346014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.05.24. 10:47:34

\"Én csak mély sajnálattal látom, hogy Isten olyan sokat megbüntet gyermekei közül számos butaságukért, amelyekért csak Ő Maga tehető felelőssé; véleményem szerint csak nemlétezése lehet mentség számára.\"

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2008.08.03. 09:06:23

junik.freeblog.hu/archives/2008/06/01/egy_kis_Einstein_-osszes/

A kreativitás titka, hogy jól tudod leplezni a forrásaidat

Mióta a matematikusok megtámadták a relativitás-elméletet, azóta én magam sem értem.

Soha nem gondolok a jövőre. Úgyis mindjárt itt van.

A zsenialitás és a hülyeség között az a különbség, hogy az előbbinek határai vannak.

Az időnek egyetlen oka van: minden nem történhet egyszerre.

A világban az a legérthetetlenebb, hogy megérthető.

Tartsd a kezed egy percig a forró kályhán, meglátod, egy órának fogod érezni. Beszélgess egy csinos nővel egy órát, mintha csak egy perc lenne. Na, EZ a relativitás.

Az okos emberek megoldják a problémákat, a zsenik pedig megelőzik őket

A gravitáció nem tehető felelőssé, ha valaki szerelmbe esik

A kérdés, ami néha elbizonytalanít: én vagyok őrült, vagy mindenki más?

Ha csak az ismert dolgok érdekelnének, lakatosnak mentem volna.

Csak két dolog végtelen: a Világegyetem és az emberi butaság, bár az elsőben nem vagyok egészen biztos


Ha a tények nem igazolják az elméletet, változtasd meg - a tényeket.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2010.02.09. 18:54:40

Albert Einstein Tudásod Legyen a Hited Egyház

Kiknek ajánlott csatlakozni?

Szabad, kötetlen gondolkodóknak ajánlott csak a belépés, akik se nem ateisták, se nem emberarcú, vagy bibliai istenhívők. Ez a hit a panteizmus és a buddhizmus bizonyos ágaival, részleteivel mutat hasonlóságot, de igazából egy gyökeresen és forradalmian új világnézet, vagy inkább bátran nevezzük, annak ami, vallás.

Einstein írta 1:

Mindenki tudja,hogy bizonyos dolgokat nem lehet megvalósítani, mígnem jön valaki, aki erről nem tud, és megvalósítja.

Einstein írta 2:

Minél inkább fejlődik az emberiség vallásos világképe, annál inkább úgy tűnik, hogy az őszinte vallásosság nem az élettől, haláltól való félelemben, a vak hitben rejlik, hanem abban a törekvésben, hogy racionális ismereteket szerezzünk.

Tipp

Einstein írta 3:

Én egy mélységesen vallásos hitetlen vagyok; ez egy új vallásféle.

Einstein írta 4:

Egyetlenegy probléma sem oldható meg azon a tudatossági szinten, amelyen az keletkezett.

Einstein írta 5:

A képzelőerő mindennek az alapja. Ez az, ami bepillantást enged a jövőbe.

Einstein írta 6:

A kreativitás titka, hogy jól tudod leplezni a forrásaidat.

Einstein írta 7:

A világon két dolog végtelen: a világegyetem és az emberi hülyeség. Bár az elsőben nem vagyok biztos.

Einstein írta 8:

Nem vagyok különösebben tehetséges, csak szenvedélyesen kíváncsi.

Einstein írta 9:

Nem tudok elképzelni egy személyes Istent, aki közvetlenül befolyásolná az egyének cselekedeteit... Vallásosságom a végtelenül felsőbbrendű szellem alázatos csodálata. E szellem a kis dolgokban nyilvánul meg, hogy megérthessük valóságát.

Einstein írta 10:

Nem vagyok én olyan okos, csak többet foglalkozom a problémákkal.

Einstein írta 11:

Meglehet, Jézusnál nagyobb dolgokat is véghez tudunk vinni, mert a Bibliában róla írottak költőien kiszínezettek.

Einstein írta 12:

A logikus gondolkodás és a logikai szemléletmód révén a tudomány képes arra, hogy csökkentse a babona mennyiségét a világban.

Einstein írta 13:

Természetesen hazugság az, amit vallásos meggyőződésemről egyesek írnak, s ezt a hazugságot újra meg újra megismétlik. Nem hiszek a személyes Istenben , s ezt a felfogásomat sohasem titkoltam el, hanem mindig világosan kifejezésre juttattam. Ha van valami bennem, ami vallásosnak nevezhető, az az a határtalan csodálat, amelyet világunk szerkezete ébreszt bennem, világunké, amennyire azt tudományunk feltárni képes.

Einstein írta 14:

Az a szó, hogy «isten», számomra semmi más, mint az emberi gyengeség kifejezése és terméke; a Biblia tiszteletreméltó, ám primitív és meglehetősen gyermeteg legendák gyűjteménye. Ezen számomra a legkifinomultabb értelmezés sem fog változtatni.

instein írta 15:

A népszerű tudományos művek olvasása során hamarosan meggyőződtem arról, hogy a bibliai történetek jó része nem lehet igaz. Ennek következményeként szinte fanatikus szabadgondolkodóvá váltam, amihez az az érzés társult, hogy az állam szántszándékkal hazudik az ifjúságnak.

Einstein írta 16:

Az én vallásom a korlátlan, magasabb rendű szellemiség alázatos csodálatából áll, amelyből gyarló és esendő értelmünk csak egy csekély részletet képes megismerni. A felfoghatatlan világegyetemből felénk táruló csodálatos értelmi erőnek a létébe vetett mély, ösztönös hit az, ami az én Isten-képemet megformázza. - A New York Times nekrológjából (1955. április 19.)

Einstein írta 17:

Tanulj a tegnapból, élj a mának és reménykedj a holnapban. A legfontosabb azonban, hogy ne hagyd abba a kérdezést.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2012.04.20. 16:24:58

Ennek a cikknek a címe és bevezetõje 10930 alkalommal jelent meg. Összesen 3008 alkalommal olvasták el a valláskritika.virtus.hu-n

Lovag, aki azt mondja: Ni! 2013.08.03. 09:53:47

Ádám és Éva története nagyon jól kiegészti ezt. Ott is arról van szó, hogy tudás nem kell, csak hit. Ha valaki a tudást akarja inkább, akkor takarodjon. De lehet, hogy ha az isten nem űzi ki őket a paradicsomból, akkor maguktól távoztak volna, mert az alma elfogyasztása után rájöttek, hogy a főnök hazudik. :)

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.12.05. 11:14:04

„Annak ellenére, hogy ilyen harmónia van a kozmoszban, melyet véges értelmemmel én is fel tudok ismerni, még mindig vannak emberek, akik azt mondják, hogy nincs Isten. Ami viszont igazán dühössé tesz, az az, hogy nézeteik alátámasztására engem idéznek.” (Ronald W. Clark: Einstein: The Life and Times. Hodder and Stoughton, 1973, 400)

IGe. · http://istenteszt.blog.hu/ 2021.10.11. 18:18:44

′′ Nem vagyok ateista. A probléma túl nagy a korlátozott elménk számára. Abban a helyzetben vagyunk, hogy egy kisgyerek belép egy hatalmas, sok nyelven könyvekkel teli könyvtárba. A gyerek tudja, hogy valaki biztosan írta azokat a könyveket."

′′ Nagy tévedésen alapszik a közös elképzelés, hogy ateista vagyok. Aki így értelmezi tudományos elméleteimet, az nem értette meg."

′′ A jövő vallása egy kozmikus vallás lesz. Túllép egy személyes Istentől, és elkerüli a dogmát és a teológiát."

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2023.10.27. 17:35:25

[2. rész] A hitvallásom, Albert Einstein:
[... ]Nagyra becsülöm az egyént, és leküzdhetetlen ellenszenvem az erőszakot és a fanatizmust. Ezek az indítékok szenvedélyes pacifistává és anti-militaristává tettek. Ellenzem a sovinizmust, még a puszta hazafiasság álcájában is.
A pozíció és tulajdon alapú kiváltságok mindig igazságtalannak és veszélyesnek tűntek számomra, ahogy bármely túlzott személyiségkultusz is. Ragaszkodom a demokrácia ideáljához, bár jól ismerem a demokratikus kormányforma gyengeségeit. Az egyén társadalmi egyenlősége és gazdasági védelme mindig is az állam fontos közösségi céljainak tűnt.
Bár tipikus magányos vagyok a mindennapokban, az igazságra, szépségre és igazságra törekvő láthatatlan közösségéhez tartozás tudatom megakadályoz abban, hogy elszigeteltnek érezzem magam.
A leggyönyörűbb és legmélyebb élmény, amit egy férfi kaphat, az a titokzatosság érzéke. Ez a vallás alapelve, valamint a művészet és tudomány terén folytatott minden komoly törekvés. Akinek még sosem volt ilyen élménye, nekem úgy tűnik, ha nem is halott, akkor legalább vak. Érezni, hogy bármi mögött, amit meg lehet tapasztalni, ott van valami, amit elménk nem foghat fel, aminek szépsége és fenségessége csak közvetve jut el hozzánk: ez a vallásosság. Ebben az értelemben vallásos vagyok. Számomra elég ezeken a titkokon tűnődni, és alázatosan megpróbálni elmémmel megragadni mindannak a magasztos szerkezetének puszta képét, ami létezik.
süti beállítások módosítása