Egy teljesen magyar alapítású vallás, és ahogyan illik, Isten teremtőjének Karakuttynak mi magyarok vagyunk a kiválasztott népe.
P-DOX vallás. Mi is az? IN ENGLIS
A 'P-DOX Semmiben Sem Hívők Vallás 2000. augusztus 10-én alakult Magyarországon, és kb. 2004 májusáig a tesztidőszakát élte, ami jellemzően különböző internetes vitafórumokon és társadalmi szervezetekben zajlott. Az Iván Gábor elemér (IGe) által alapított P-DOX vallás néhány legfontosabb ismérve:
- A P-DOX követőinek értelmezése szerint egy emberközpontú tanokkal rendelkező, humoros, se nem istenhívő, se nem ateista vallás. Egy harmadik (vagy sokadik) fő világnézeti ágat hoztak létre.
- Az általános Isten fogalmát egy speciális emberi érzelemként értelmezik és mint ilyen, létét tudományos ténynek tekintik. Nem hiszik és nem is tagadják Istent, hanem állításuk szerint tudják. "Istentudóak".
- Az istenhit számos fajtáját gyógyítható „lelki betegség”-nek tekintik, és tanítómunkával, és – a vallásalapító Iván Gábor szavaival élve – „gyógyító vakcina gondolatvírusok előállításával és terjesztésével, segítik embertársainkat kigyógyulni ebből a betegségből”.
- Mindenkinek önálló vallás létrehozását javasolják.
- A vallások bírálatát, kritizálhatóságát, vagy a velük szembeni emberbarát szkepticizmust, ugyanolyan alapvető emberi jognak tekintik, mint a gyakorlásukat
- A vallás tagjai a semmiben sem hívés előnyeit hirdetik, a bármiben hívéssel, vagy az ateizmussal szemben.
- A humort, a tudást, az önálló emberi gondolkozást népszerűsítik. Az ember önmagával és a világgal való hazugság és önbecsapás nélküli harmóniáját építik.
Heves viták a p-dox elveiről
Sokan vitatják, hogy a P-DOX egyáltalán vallás-e, vagy csak egy mozgalom, annak ellenére, hogy rendelkezik a vallások minden olyan fő követelményrendszerével, amitől egy adott világnézetet vallásnak lehet tekinteni. Mindenesetre az tagadhatatlan, hogy nagyon sok helyen szerepel vallási besorolás alatt, de számos helyen lelhetünk rá a humor rovatokban is.
A vallás alapítója szerint a tesztidőszakban kb. 35-40 ezer hozzászólást írt különféle internetes fórumokba és szervezetekbe. Ezen időszakban nagyon sok sajátságos kísérletet végzett, és állítása szerint tudatosan vállalta az "izgága bohóc" szerepet is.
A további vitatott témák elemzése és az érhetőség miatt itt egy megengedett idézés a P-DOX vallás írásaiból:
A vallás szerint az ateizmus istentagadó része is egy tarthatatlan eszme, hiszen a logikus igényességgel definiált általános Isten létezése tény. Továbbá az ateisták jellemzően csak a bibliai speciális Istent tagadják, ami meg az ő gondolatvírusokkal való befolyásoltságukat is jelenti.
A P-DOX vallás leírásában szerepel, hogy nem tör kizárólagosságra és mindenkit saját vallás alapítására biztat, ösztönöz. Az is a leírásában szerepel, hogy saját magát sem tarja a legjobb vallásnak, mert vallási elvei szerint nincs legjobb vallás. Nem várja el kötelezően, hogy egyet értsenek elveivel, csak egyszerűen leírja és terjeszti elveit. Nyíltan leírják, hogy a világ első nyíltan önellentmondásos vallása, amely önellentmondó példák felmutatásával is végez tanításokat. Az abszurd szót is használják önjellemzésként. A tanításaikban az önellentmondó példák mellett, az irónia, a humor, a szarkazmus is igen erős elem. Ezért nagyon nehéz és szinte lehetetlen elkülöníteni, hogy az adott vallás, mit gondol komolyan és mit nem. A kinevetést nem tartják rossz, hanem inkább jó dolognak. Szerintük aki bölcs, és aki biztos, az nem fél a kinevetéstől. Saját bevallásuk szerint „polgár és elvtárspukkasztó” hatása is lehet tanaiknak. Vallási alakjaik:
Heves viták a P-DOX tagjainak a létezéséről
A vallás alapítója szerint a tesztidőszakban kb. 35-40 ezer hozzászólást írt különféle internetes fórumokba és szervezetekbe. Ezen időszakban nagyon sok sajátságos kísérletet végzett, és állítása szerint tudatosan vállalta az "izgága bohóc" szerepet is.
A további vitatott témák elemzése és az érhetőség miatt itt egy megengedett idézés a P-DOX vallás írásaiból:
"A legtöbb vallás gondolatvírusokkal, vagy más néven mémekkel terjed. Gyakorlatilag beidegződéssel. Különféle beszéd, érzelmi, viselkedési és gondolkozásbeli sokszor teljesen értelmetlen és logikátlan kötöttségeket épít az emberekbe. Továbbá az is tény, hogy az istenhit, legyen az bármelyik, egy illogikus dolog. Az egyén feladja logikus gondolkozását és kritika érzékét is, az istenhit gondolatvírussal megfertőzött területen. Kísérletekkel bizonyítva lett, hogy ez az elvesztett terület visszanyerhető. Tehát ebből az derült ki, hogy az istenhit csak egy gyógyítható lelki betegség. A gyógyítás módja sokféle lehet, de a legeredményesebb, az egyik bibliai szólást lemodellezve született. Aki kardot emel más ellen, az kard által vész el. Tehát aki "hülyeséget", gondolatvírusokat emel más ellen, az "hülyeségek" és gondolatvírusok által 'vész el'. Persze itt az elveszés nem jár sem az egyén, sem a társadalom számára semmilyen hátrányos, csak előnyös következményekkel."A P-DOX vallás ezen, és más állításairól is, a különféle internetes fórumokon és az itteni vitalapján is heves viták folynak, mint ahogyan viták folynak más vallások, egyházak, ateisták, vagy a tudomány bizonyos állításairól is. Mindenesetre az alapítója szerint "mindenkinek van lehetősége olyan vallást választania, vagy alapítania magának, amely elveivel és állításaival egyetért".
A vallás szerint az ateizmus istentagadó része is egy tarthatatlan eszme, hiszen a logikus igényességgel definiált általános Isten létezése tény. Továbbá az ateisták jellemzően csak a bibliai speciális Istent tagadják, ami meg az ő gondolatvírusokkal való befolyásoltságukat is jelenti.
A P-DOX vallás leírásában szerepel, hogy nem tör kizárólagosságra és mindenkit saját vallás alapítására biztat, ösztönöz. Az is a leírásában szerepel, hogy saját magát sem tarja a legjobb vallásnak, mert vallási elvei szerint nincs legjobb vallás. Nem várja el kötelezően, hogy egyet értsenek elveivel, csak egyszerűen leírja és terjeszti elveit. Nyíltan leírják, hogy a világ első nyíltan önellentmondásos vallása, amely önellentmondó példák felmutatásával is végez tanításokat. Az abszurd szót is használják önjellemzésként. A tanításaikban az önellentmondó példák mellett, az irónia, a humor, a szarkazmus is igen erős elem. Ezért nagyon nehéz és szinte lehetetlen elkülöníteni, hogy az adott vallás, mit gondol komolyan és mit nem. A kinevetést nem tartják rossz, hanem inkább jó dolognak. Szerintük aki bölcs, és aki biztos, az nem fél a kinevetéstől. Saját bevallásuk szerint „polgár és elvtárspukkasztó” hatása is lehet tanaiknak. Vallási alakjaik:
- a Mindenek Előtt Lévő Határtalan Karakutty, aki Istent teremtette
- Karakutty teremtője, a Semmibe Vesző, Nem létező Zarahurmara
- Micimackó, Hófehérke és Süsü a Sárkány, aki „Szeret téged”
Heves viták a P-DOX tagjainak a létezéséről
Az interenetes fórumokon, és számos weblapon – többek között a Wikipédia szerkesztői közül is – többen felvetették, hogy a P-DOX valójában egyetlen taggal rendelkezik, és ez megalkotója, aki számos fiktív alakot hoz létre az internet anonimitását kihasználva, akár abból a célból is, hogy önmagával a „vallásán” vitatkozzon, és ezzel hosszú, terméketlen vitákat indítson abból a célból, hogy alkotásáról szó essen. Ezen kritikusok véleménye szerint eddig semmiféle bizonyíték nem utal arra, hogy ennek a vallásnak alkotóján, és esetleg néhány közeli ismerősén kívül követője vagy híve lenne.
Az alapító az ilyen irányú kérdésekre adandó pontos választ azzal hárítja minden esetben el, hogy hogy tagjaik száma és adatai is titkosak és bizalmasak. Erről csak annyit szokott maximum elárulni, hogy a vallásalapítás kritikus tömegénél a 12+1 főnél, tehát a 13 főnél, már jóval többen vannak. Álláspontja szerint hazánkban egy vallás/egyház tagjainak a száma amúgy is megfoghatatlan dolog. Szerinte más európai egyházakban igen egyértelmű dolog a tagság. Ki és be lehet lépni és mindkettőnek látható következményi is vannak. Abban is többször nyilatkozott már, hogy a p-dox saját egyéni vallásaként keletkezett és a barátai beszélték rá, hogy tegye "közkincsé". Továbbá abban is nyilatkozott, hogy a vallás lényegét nem a tagok száma és sokasága, hanem maga a vallás módszertana és az elindított gondolatok precizitása adja.
Az alapító az ilyen irányú kérdésekre adandó pontos választ azzal hárítja minden esetben el, hogy hogy tagjaik száma és adatai is titkosak és bizalmasak. Erről csak annyit szokott maximum elárulni, hogy a vallásalapítás kritikus tömegénél a 12+1 főnél, tehát a 13 főnél, már jóval többen vannak. Álláspontja szerint hazánkban egy vallás/egyház tagjainak a száma amúgy is megfoghatatlan dolog. Szerinte más európai egyházakban igen egyértelmű dolog a tagság. Ki és be lehet lépni és mindkettőnek látható következményi is vannak. Abban is többször nyilatkozott már, hogy a p-dox saját egyéni vallásaként keletkezett és a barátai beszélték rá, hogy tegye "közkincsé". Továbbá abban is nyilatkozott, hogy a vallás lényegét nem a tagok száma és sokasága, hanem maga a vallás módszertana és az elindított gondolatok precizitása adja.
Iván Gábor térítő, vagy hiteltérítő tevékenysége?
Egyesek úgy vélik, hogy ezen vallás alapítója (valamint vélhetően számos internetes fórumos nickje) igen aktív és makacsul kitartó térítő tevékenységet folytat az interneten. Ezen tevékenység lényege, hogy vallását minden lehetséges helyen (pl. vallásokkal, világnézettel vagy ateizmussal foglalkozó témákban) hirdeti, majd annak kritikusaival véget nem érő vitákba bocsátkozik. A vallását kritizáló (vagy annak vallás voltát kétségbe vonó) véleményekkel addig vitázik, míg azok képviselői el nem veszítik türelmüket, és ott nem hagyják az adott internetes fórumot vagy témát.
Iván Gábor, rövidített nevén IGe, ezen vélekedést azzal szokta elhárítani, hogy a p-dox tesztelése folytán nagyon sok trükköt és eszközt használt, amelyek célja álláspontja szerint felgyorsított és sajátságos társadalmi kísérletek voltak. Nem tagadja, hogy számtalan nicket használt, ahol saját magával is vitatkozott, sőt a vallása önüldözését is kipróbálta a mellet, hogy egyesek valóságban is igen keményen támadták, mind a valós személyét, mind az internetes lehetőségeit. A térítési tevékenységet emlegetőket viszont önellentmondásosnak nevezi, hiszen szerinte ez inkább max hiteltérítés lehetne. Szerinte nem lehet úgy téríteni, hogy valaki mindenkit nem hívésre és önálló vallás alapítására biztat. Nem lehet úgy téríteni, hogy valaki azt kéri, hogy legyen mindenki önálló egyéniség.
Ezen -sokak által vitatott- felosztás szerint vannak speciális Istenek (Zeusz, a bibliai Isten, Allah, Ré, Nagy Manitu, Mitrász, Gaia stb), amelyek, a pédox tanai szerint, logikailag kioltják egymást, hogy bármelyik is általános érvényűen igaz lehessen. Tehát például egy világot nem teremthet egyedül több világteremtő Isten.
Ezen elmélet szerint az általánosan definiált Isten fogalom, tehát az általános Isten a következő:
A p-dox vallás hívéssel kapcsolatos állásfoglalása egy paradoxon. Lehetetlen eldönteni, hogy igen-e, vagy sem. Az alapító bevallása szerint hisznek. Abban hisznek, hogy semmiben sem hisznek. Tehát egyfajta vallásos hitetlenségük van.
Don Cupitt cambridge-i filozófiaprofesszor és könyve a "Eltűnt Istenek nyomában - A vallásosság jövője" szerint, ha valaki nem alakit ki egy új nyelvezetet, hanem egy másik ideológia, vallás nyelvezeték használja, akkor nem is tud elkülönülni, tőle, hanem annak részévé válik. A p-dox vallás alapítója ezzel magyarázza, hogy új szavakat és kifejezéseket vezetett be, mint például a karakuttyizmust. Az alapító megfogalmazásában egy engedett idézés: "Aki istenhívő, azt teistának nevezik. Aki közömbös az istenek iránt, vagy tagadja létüket, azokat ateistáknak hívják. Akik tudják, hogy Istennek van teremtője azok a karakuttyisták, vagy pédoxosok. Akik tagadják Isten teremtőjének a létét és a pédox vallást is, azok az antikarakuttyisták. Az antikarakuttyisták létezése egy nagyon fontos momentum a p-dox vallás létezésében, hiszen minden vallásnak szüksége van a valóban naggyá valláshoz olyanokra akik ellenzéseikkel, a vallás iránti "féktele gyűlöletükkel" lényegében ingyen és nagyon hatásosan terjesztik az adott vallást, noha a szándékuk ezzel ellentétes igyekszik lenni"
Iván Gábor, rövidített nevén IGe, ezen vélekedést azzal szokta elhárítani, hogy a p-dox tesztelése folytán nagyon sok trükköt és eszközt használt, amelyek célja álláspontja szerint felgyorsított és sajátságos társadalmi kísérletek voltak. Nem tagadja, hogy számtalan nicket használt, ahol saját magával is vitatkozott, sőt a vallása önüldözését is kipróbálta a mellet, hogy egyesek valóságban is igen keményen támadták, mind a valós személyét, mind az internetes lehetőségeit. A térítési tevékenységet emlegetőket viszont önellentmondásosnak nevezi, hiszen szerinte ez inkább max hiteltérítés lehetne. Szerinte nem lehet úgy téríteni, hogy valaki mindenkit nem hívésre és önálló vallás alapítására biztat. Nem lehet úgy téríteni, hogy valaki azt kéri, hogy legyen mindenki önálló egyéniség.
P-DOX szerinti "logikus istenkép"
Ezen -sokak által vitatott- felosztás szerint vannak speciális Istenek (Zeusz, a bibliai Isten, Allah, Ré, Nagy Manitu, Mitrász, Gaia stb), amelyek, a pédox tanai szerint, logikailag kioltják egymást, hogy bármelyik is általános érvényűen igaz lehessen. Tehát például egy világot nem teremthet egyedül több világteremtő Isten.
Ezen elmélet szerint az általánosan definiált Isten fogalom, tehát az általános Isten a következő:
"Isten egyes emberek és embercsoportok tudatában és tudattalanjában lévő speciális érzésforma, érzelemtípus, amivel a világ és az élet keletkezését, felépítését, működését próbálják meg elképzelten és logikátlanul magyarázni, illetve élethelyzeteikre keresnek megoldást általa."Mindazonáltal a fent említett "definíció" egyes szűk vélemények szerint nem más, mint jungi kollektív tudattalan elméletének egyszerű koppintása. Ezt a Iván Gábor azzal szokta megcáfolni, hogy Jung alapvetően azért téved az Isten meghatározásában, hiszen azt általános emberi tapasztalatnak írja le, ami nem igaz. Nincs minden embernek Isten tapasztalata, főként nincs bibliai Isten érzés tapasztalata.
Hisznek-e, vagy sem?
A p-dox vallás hívéssel kapcsolatos állásfoglalása egy paradoxon. Lehetetlen eldönteni, hogy igen-e, vagy sem. Az alapító bevallása szerint hisznek. Abban hisznek, hogy semmiben sem hisznek. Tehát egyfajta vallásos hitetlenségük van.
"Antikarakuttyisták"
Don Cupitt cambridge-i filozófiaprofesszor és könyve a "Eltűnt Istenek nyomában - A vallásosság jövője" szerint, ha valaki nem alakit ki egy új nyelvezetet, hanem egy másik ideológia, vallás nyelvezeték használja, akkor nem is tud elkülönülni, tőle, hanem annak részévé válik. A p-dox vallás alapítója ezzel magyarázza, hogy új szavakat és kifejezéseket vezetett be, mint például a karakuttyizmust. Az alapító megfogalmazásában egy engedett idézés: "Aki istenhívő, azt teistának nevezik. Aki közömbös az istenek iránt, vagy tagadja létüket, azokat ateistáknak hívják. Akik tudják, hogy Istennek van teremtője azok a karakuttyisták, vagy pédoxosok. Akik tagadják Isten teremtőjének a létét és a pédox vallást is, azok az antikarakuttyisták. Az antikarakuttyisták létezése egy nagyon fontos momentum a p-dox vallás létezésében, hiszen minden vallásnak szüksége van a valóban naggyá valláshoz olyanokra akik ellenzéseikkel, a vallás iránti "féktele gyűlöletükkel" lényegében ingyen és nagyon hatásosan terjesztik az adott vallást, noha a szándékuk ezzel ellentétes igyekszik lenni"
A P-DOX vallás ugy lett felépítve, hogy az ellenzőit használják fel ingyenes reklámhordozónak. Mindig lelnek egy rakás balekot, akik a szidásukkal, vagy féktelen gyülöletükkel reklámozzák az adott vallást.