Szerintem a Mikulás után már Istenkére és Jézuskára is ráférne egy kis multinacionális dizájnmódosítás. Isten lehetne például IBM kék.
Tévézés közben természet és ismeretterjesztő filmeket szoktam alaphelyzetben nézni. Ez azt jelenti, hogy számítógépezés alatt általában ilyen jellegű adók mennek nálam a „háttérben”. Szállnak a sasok és a grizli medvék lazacot fognak a patakban. Szép tájak és nyugalom. Akkor éppen a Sprektumon modern kori marketing módszerek kialakulása kapcsán, a Coca-Cola sikertörténetéről volt szó. Arra figyeltem fel fél füllel, hogy a harmincas évek környékén valami alkoholista grafikust kértek fel a Mikulás és a Coca-Cola „együttlét” megrajzolására és mivel féltek, hogy a nagyon tehetséges művészük esetleg elhalálozik, ezért vagy két évre való grafikát készítettek vele. A narrátor szerint a Mikulást, addig teljesen másként ábrázolták. Vékony magas fickó volt, feketés szakállal és sárgás-zöldes ruhában. A Coca-Cola pedig átalakította egy kövérkés, pityókás hangulatú és arcú és deres szakállú apókára. Ja és persze a ruhája ettől fogva véglegesen Coca-Cola pirossá vált. Erről indítottam 2001 novemberében egy topikot és 2001 decemberében megjelent egy HVG cikk is a témában. Ez volt a topik indítóm, amiben az indokolatlan reklám miatt néhány nevet megváltoztattam;
„Kokakola Mikulás - az üzlet, az üzlet Tehát az ezerkilencszázas évek elején a Mikulás még egy sovány, magas fickó volt, teljesen más színű és alakú szakállal. A ruhája is jellemzően sárga és zöld színekben pompázott, az ábrázolásokon. És akkor, hipp-hopp jött a Kokakola és egyik dizájnere festett egy rakás mosolygós, enyhén pityókás képű, deres szakállú, kokakolapiros ruházatú Mikulást. Ettől kezdve Kokakolapiros dizájner lett a Mikulás. Szerintem Istenkére és Jézuskára is ráfélne egy kis Multinacionális dizájnmódosítás. Isten lehetne például IBM kék. A további ötleteket tőletek várom eme mennyei multidizájnerezésben. „
Kaptam is rá nagyon szép válaszokat;
„Kokakola Mikulás - az üzlet, az üzlet Tehát az ezerkilencszázas évek elején a Mikulás még egy sovány, magas fickó volt, teljesen más színű és alakú szakállal. A ruhája is jellemzően sárga és zöld színekben pompázott, az ábrázolásokon. És akkor, hipp-hopp jött a Kokakola és egyik dizájnere festett egy rakás mosolygós, enyhén pityókás képű, deres szakállú, kokakolapiros ruházatú Mikulást. Ettől kezdve Kokakolapiros dizájner lett a Mikulás. Szerintem Istenkére és Jézuskára is ráfélne egy kis Multinacionális dizájnmódosítás. Isten lehetne például IBM kék. A további ötleteket tőletek várom eme mennyei multidizájnerezésben. „
Kaptam is rá nagyon szép válaszokat;
„ Zoffar: Ehjjj. Te Istentelen Gazfickó! :-) A tények azok tények, ezen nincs mit szépíteni - úgy, ahogy mondod. Ki a fenét érdekel, hogy a Miki milyen ruhában járt 100 évvel ezelőtt, és milyen ruhában most. Szegényem elszaggatta a sok gyerekre járás közben a régi színes ruháját, még a borotváját is elhagyta, így most teliszőrös arccal mászkál gyerektől gyerekig. Persze... persze meg is hízott egy kicsit - de azért kíváncsi leszek, te hogy fogsz kinézni 100 év múlva. Bajod, hogy egy nagy cég adta a Mikinek az új cuccokat? És honnan veszed, hogy a régi eredeti volt. Akkor is működött egy nagy PR cég, úgy hívták, hogy egyetemes anyaszentegyház. Csak hogy végre észre vedd: Sem Miklós, sem Jézus, sem az Úr öltözködése nem lényeges a céljaik szempontjából, arról nem is beszélve, hogy Jézus ábrázolása előtt leborulni, vagy az Urat akár még ábrázolni is bálványimádás. Aki akarja, tegye - lelke rajta. De aki még a bálványimádás mikéntjén is vitatkozni akar... ...hááááát...”
Tehát, mint látszik nagy lelkesedéssel fogadták a témafelvetésemet. Most pedig idézem a már említett HVG cikkből a leglényegesebb részleteket:
"Az utóbbi években december táján a magyar bevásárlóközpontok, éttermek környékén is egyre gyakrabban tűnnek fel piros sapkában, palástban fehér szakállas urak, esetenként hasonló öltözetű ifjú hölgyek, hogy ajándékok, szórólapok osztogatásával tegyék emlékezetesebbé a bevásárlást. Bár az egészen karácsony napjáig jelen lévő "ajándékosztókról" joggal volna feltételezhető, hogy a december 6-án "ünneplő" Mikulás megszemélyesítői, a kultúrtörténészek pontosítanak: ők valójában a sokféle ősből a 19. század végére Amerikában "összegyúrt" Santa Claus magyarosított változatai, akik megjelenésükkel a fogyasztói kultúra legfőbb ünnepévé vált(oztatott) karácsony jelképei is lettek. " ... "Az Amerikában egyre népszerűbb Santa Claus világkarrierjéhez azután nem kis mértékben járult hozzá a Coca-Cola cég azzal, hogy 1931-től kezdve (szinte a mai napig) reklámfigurájaként szerepelteti az "amerikai Mikulást". Egyébként Santa Claus ez idő tájt nyerte el "végleges" vonásait az üdítőital-gyártó által megbízott, Haddon Sundblom nevű grafikus jóvoltából. "forrás; HVG 2001/51-52. szám 2001. december 22.
http://www.hvg.hu/lap/cikk.htm?cikk=0151/0151126
"Karácsony és a Mikulás Santa Claus hava
… és azóta a Mikulás, avagy télapó elindult a multinacionális kultúrcikkek sorában.